New Zealand og Australien 2014/2015

Om denne blog

Denne blog handler om familiens Strandskovs tur til New Zealand/Australien jan./feb. 2014 og 2015

7. Feb. Fra Te Ika A Maui til Te Wai Pounamu

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 10 Feb, 2014 01:13:17
Eller på dansk fra Nordøen til Sydøen Efter at være ankommet til færgen en time før vi skulle sejle kl.10.35 fik vi at vide at denne afgang havde været aflyst siden nov. 2013 (godt gået Nyhavn Rejser) Næste afgang var kl. 15, så vi fik lidt ekstra tid i Wellington. Vi brugte tiden på at handle, tanke og shoppe lidt og kigge på alle de udklædte mennesker der var i byen pga. den store rugby turnering Sevens. Efter vi endelig steg om bord på den rustne færge begyndte det så småt at regne, hvilket det ville vise sig at følge os resten af aftenen/natten. Færgeturen var 'møgkedelig og den værste færge jeg nogensinde har været på' som Bisse beskrev det. Men de tre timer gik med at se rugby og sove. Vi ankom en del senere til Sydøen end vi jo havde planlagt, så vi måtte køre den slingrende bjergtur i øsregnvejr og mørke, men også denne køretur klarede Daddy til UG. Vi ankom så til New Zealands mindste, men måske også flotte nationalpark, kaldet Abel Tasman. Efter lidt problemer med at finde den campingplads vi havde udset os på forhånd fandt vi den endelig, og 'desværre' havde receptionen lukket, så selv om der stod et skilt med alt optaget, fik vi mast os ind i et hjørne og slog lejrer der, aften/natmaden var cupnoodels af den bedste slags :-) Om natten lå vi og lyttede til regnen der trommede på taget.

6. Feb. Woodville til Wellington

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 09 Feb, 2014 09:29:07
Endnu en skøn morgen, vi sov med lukkede vinduer hvilket gav en lidt bedre temperatur i camperen, om morgenen. Efter mor havde været på toilettet blev hun mødt af en ældre mand der spurgte: 'Is it your pussy?' Heldigvis var der en kat i nærheden og det var vist det han refererede til ;) Vi fik rundede de 1500 på kilometertælleren, men yderligere 200km. skulle køres før vi ramte New Zealands hovedstad Wellington. På vejen kørte vi forbi flere små byer som lignede noget fra en westernfilm, vi valgte at stoppe i en af dem, kaldet Greytown (kun pga det kedelige navn) det viste sig at være en super hyggelig by, men det blev ikke til mere end noget kaffe og kage, og så videre mod Wellington.. På vores nyfundne campingplads begyndte de gamle at vaske tøj mens, Mikkel holdte sine alkoholiske evner på plads, og Michelle solede sig på sin blege krop ;-) Vi tog derefter ind til byen og fandt hurtigt ud af at vi havde for lidt tøj med, trods strålende sol, blæste det nemlig som en i helvede. Efter lidt shopping spenderede vi en halv formue på at køre med en gammel rød sporvogn, op til en botaniske have. Deroppe konstaterede familiens overhovede at der var en masse flotte "egetræer", så efter max et kvarter smuttede vi ned mod byen igen. Vi gik en på en lille cafe og fik en kop kaffe og lidt wifi, og det vækkede sulten i den altidspisende Mikkel, desuden var det vidst på tiden at holde branderten ved lige... Vi havde lyst til mexicansk mad og vi fandt en, et godt stykke væk, opefter den meget lange, kolde og irriterende gåtur fandt vi 'Pan De Muerto' som bød på lækker mad og massere af Mojitos og Coronas. Da vi kom hjem stod den på hvidvin (for nogle) og yatzy og 10000, de spil blev vundet af de to gamle så det var nogle slukørede børn der gik i seng. -Mikael og Mikkel

5.feb. Huka Falls / Napier / Dannevirke

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 05 Feb, 2014 07:27:46
For en gang skyld var der ikke nogen Iphone der vækkede os, alligevel var vi alle oppe kl.08. Vi fik et dejligt morgenmåltid med blødkogte æg, bagels og yoghurt som blev nyt i solen. Efter det stod den på rengøring af autocamperen og tømning af toilet til stor glæde for børnene (hæhæ). Vi kørte de 10 min til Huka Falls, et fantastisk syn at se 200.000 liter vand i sekundet suse forbi under ens fødder. Denne dag var en af de længere transportdage på ca. 300 km. Tanken var fyldt godt op med Diesel, men mange timers bjergkørsel tømmer tanken hurtigt. Pludselig var vi på reservetank, men med super økonomisk kørsel af familiens overhovede nåede vi tankstationen. Ved frokosttid gjorde vi stop ved fantastisk skønne Napier og gik tur i byen det var som at komme tilbage i 1930'erne sjove butikker m.m., rigtig fed by som absolut var besøget værd. Næste mål er byen Dannevirke, ikke fordi det interessere os men det er den vej vi skal. Ja vi fik set nogle latterlige gamle viking og hippie agtige mennesker, vi kørte videre indtil solen gik ned og fandt så endnu en "basic" plads for natten. Pigerne brilierede med en udsøgt camper gourmet middag med kylling og NZ vine, imens drengene gik på tanken for at betale og købe dessert. Det er altid smadder hyggeligt med aften camper hygge, omkring os var kun får, et par hippie peace folkevognsrugbrød og en fed kat som søgte mit selskab. Øv i don't like. Godnat - Helle

4. Feb. Tongariro Alpine Crossing

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 05 Feb, 2014 07:25:20
Vi havde planlagt at vores vandretur skulle starte kl 7:30, og den holdet selvfølgelig ikke, så klokken 9 var familien Strandskov klar til at bevæge sig ud på en 19,4 km lang vandretur, op af et kæmpe bjerg tæt på den mægtige Mount Doom vulkan (Ringenes Herre). De første fem km var næsten uden stigning, men allerede der var vores kære mor begyndt at klage, hun var nemlig vågnet op med meget ondt i halsen og var ret svag i sjælen det meste af dagen. Efter de fem km begyndte opstigningen for alvor, og hvergang vi troede vi havde nået toppen viste der sig en ny top længere fremme... Vi spiste frokost på det vi troede var toppen, for tredje gang. Og efter dette var der kun en top tilbage, den var kaldet 'Red crater' og herfra, 2000 m oppe, kunne man se de fantastiske turkise søer nær toppen af bjerget. Desuden kunne man også få et rigtig godt billede af den vulkan Frodo skulle smide ringen i, i Ringenes Herre.. MT DOOM!! Nu havde vi nået toppen, og så var der jo kun det nemmeste tilbage (LØGN!) direkte efter det højeste punkt kom der en stejl og smal nedstigning som tog længere tid for nogen, end det havde taget at komme op. Dette gjorde sig dog ikke gældende for familiens Champ, som løb ned af nedstigningen med fuld fart og ingen problemer (iskøligt!) Udover dette gik nedturen fint og den kære mor af familien førte an det meste af vejen (stærkt muddi!) Vi fik afsluttet den lange gå tur (nogle mere trætte end andre) og nu skulle far og jeg bare tilbage til autocamperen så vi kunne hente pigerne ved enden af ruten. Og det var nemt nok skulle man tro, bortset fra at vi havde glemt at slukke lyset på bilen, så den selvfølgelig var død da vi ankom til den. Vi måtte derfor sende to unge hollænderfyre ud for at hente tøserne, for 100$. Samtidig med vi fik en mekaniker ud for at reparere bilen og da pigerne ankom var vi klar til at køre mod Lake Taupo! -Mikkel

3. Feb. Waitomo caves

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 05 Feb, 2014 07:20:57
Vi vågnede som sædvanligt tidligt i en kold autocamper. Idag stod den på 5 timer i kulsorte grotter, med blandt andet rapelling, klatring og Blackwater rafling. Det meste af tiden blev brugt på det sidstnævnte. Den stakkels far af familien kunne ikke deltage i dagens begivenheder pga hans forbrændte fødder.. Det stoppede dog ikke os andre, og klokken 8:30 stod vi i vores våddragter og øvede os i at rapelle. Det forløb flyvende (haha) og vi var hurtigt klar til at rapelle igennem det smalle hul i jorden, som skulle få os ned til Waitomo caves. Vi stod nu 35 meter under jordens overflade og skulle flyve igennem grotten (ved hjælp af en svævebane) med alt lyset slukket, det eneste der lyste var de glowworms der sad i toppen. Efter dette gik resten af tiden med at flyde igennem Det møgfuckingpislortekolde vand på sorte baderinge, mens vores guide, Pip, fortalte historier om grotten. Det var en virkelig fed tur som bød på lidt af hvert og de fem timer gik vildt hurtigt. Imens vi var i grotten, fik farmand handlet og kørt bilen på værkstedet hvor en defekt baglygter blev repareret. Da familien atter var samlet kørte vi mod Tongariro National Park hvor vi fandt et camp site midt inde i ødemarken.

2. Feb. Lady Knox Gejseren / Hobbitton

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 05 Feb, 2014 07:19:12
Vi vågnede op i en kold campervan og til en dejlig dunst af rådne æg. Ingen tvivl om at vi var i Wai-O-Tapu ved Rotorua, som er kendt for at være en by der lugter kraftigt af svovl. Men ikke nok med det så er byen også kendt for sin helt specielle yomgivelser, og det var hvad vi skulle opleve denne morgen. Kl. 9 var vi klar i det smukke Thermal Wonderland, hvor de ilde svovllugtende dampe oser op fra jorden. Vi så også kogende mudderpøle og Devil's Bath, som er et hel Shriek-grønt vandhul. Kl 10.15 skulle vi være klar ved Lady Knox Gejseren, som hver dag på dette tidspunkt, ved hjælpe af 'en lille smule tryllepulver' skyder en masse vand op til 20 meter op i luften. Efter den dejlige lugt af æg, gik turen mod Hobitton hvor The Shire (hobiternes by fra ringenes herre) ventede. Vi havde valgt en to timers rundtur med en guide der fortalt massere af sjove ting omkring ringenes herre. vi fik set hvor Bilbo Baggins boede og hele den store hobbitby, en utrolig flot oplevelse som blev sluttet af med hobbitøl på The Green Dragons Inn. Vi parkerede autocamperen på en fed campingplads ved byen Hotorohanga (eller noget lignende).

1. Feb. Hot Water Beach / Wai-O-Tapu

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 03 Feb, 2014 10:18:30
Vi fik fordelt sovepladser i autocamperen og første nat gik fint, dejlig morgenmad i det fri. Så gik turen til Hot Water beach også kaldet what Hoter Beach, her graver man "pools" for at finde varmt vand når det bliver tidevandet. stranden og havet var helt fantastisk, Vi smurte os ind i solcreme nogen bedre end andre, det gik galt for de to mandlige solkonger. Mange mennesker gravede incl. Fam Strandskov der blev gravet mange huller i det våde sand, men kun med koldt vand. Endelig fandt vi nogen der havde prøvet før og som havde varmt vand, vi gravede lige ved siden af men vores vand var for varmt til at bade i, næsten kogende. vi kørte langs "Bay of Plenty" og stoppede ved Waihi Beach og spiste en is, imen vi så de kæmpe bølger slå ind land vi fortsatte mod Wai-o-Tapu for at finde et sted for natten, klokken var mange og endelig fandt vi en meget lokal bar ude på landet. Her fik vi mad, snakkede med de lokale og fik overnatning til 10 NZ $,

31.jan. Auckland / Coromandel

Nordøen 2014Posted by Mikael Strandskov 03 Feb, 2014 09:25:40
Dagen startede tidligt for familien strandskov, de to smukke børn vågnede ved 6 tiden og de gamle var oppe omkring klokken 7, det kunne sagtens mærkes at der var byttet om på dag og nat, i forhold til det kolde Danmark. Vi hentede vores lækre autocamper lidt uden for den ret så fede by Auckland, hvor der var massere af sol og vind. Efter en lille times køretid var det tid til at afprøve vognens toilet, den tapre datter i familien var den første på kummen, det resulterede i at der var tis ud over hele toiletgulvet, da der var en lille fejl ved toilettet (god undskyldning for ikke at kunne ramme). Bagefter viste familiens overhovedet (og ældste) hvordan det skulle gøres ved at lave præcis samme trick, og derfor var det frem med rengøringsgrejet igen... Da familiens stærkeste skulle afprøve toilettet var det på magisk vis repareret, alt forløb i hvert fald fint! Vi spiste frokost med vores klap- stole og borde med udsigt over det fantastiske landskab ved Coromandel (wow). Vi bookede os ind på en lille hyggelig campingplads, som også viste sig at være et bryggeri, så det endte ud i ølsmagning, og generelt en rigtig hyggelig aften. -Mikkel