New Zealand og Australien 2014/2015

Om denne blog

Denne blog handler om familiens Strandskovs tur til New Zealand/Australien jan./feb. 2014 og 2015

Lake Tekapo-Dunedin 20.jan

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 22 Jan, 2015 06:12:29

Vi vågnede i et forholdsvis koldt mobilhome, da vores kære far synes termostaten skulle stå på halv varme, fedt! De gamle vågnede kl.6 og måtte en tur på tønden, de lagde sig op igen og fik et par timer mere. Omkring 8:30 vågnede vi alle sammen, nogle lettere end andre (musse). Vi spiste morgenmad, og kørte derefter mod Mt. John, som var dagens første udfordring. Det startede i en nåleskov med få solstråler, derefter kom vi op til den skaldede del af bjerget, hvor det hurtigt blev meget varmt, og de første røde nakker og hårbunde blev etableret. Vi nåede toppen i små 1100 meters højde, og sikke en udsigt! I vest kunne vi se sneklædte bjerge, i nord havde vi søen i forgrunden og flere flotte bjerge i baggrunden, i øst havde vi gule og grønne kæmpebakker med vandrerne skygger, og i syd havde vi mere af den tyrkis blå sø med byen og campingpladsen i baggrunden. Efter nedstigningen kørte vi mod Dunedin for at se pingviner, albatroser og søløver.

Vi ankom til Dunedin som var noget større end forventet, vi fandt ud af hvor pingvinerne boede og satte kursen dauda. Efter en meget kringlet vej helt ude til vandet (maks 1m til kanten) ankom vi langt om længe til Pilot Beach hvor dyrene skulle bo. Det gjorde de minsandten også, bare så tilpas langt væk fra udkigsposterne at den store linse på kameraet dårligt kunne finde dem.

Vi valgte at overnatte på en lille p-plads midt ude i ingenting, for at være dejlig tæt på morgendagens oplevelser.

12. Feb. Hjemrejse

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 13 Feb, 2014 07:58:37
I dag er det hjemrejse dag ikke særlig opmuntrende. Tidligt op, morgenmad, rengøring af camper, opvask, et hurtigt bad og så afsted for at aflevere camper. En sød shuttlebussemand Bobby kørte os til lufthavnen, han fløjtede hele vejen og fik drikkepenge for sit gode humør. Det lykkedes os aldrig at finde ud af om Kiwiernes forhold til drikkepenge, de afviste mange gange og vi måtte overbevise dem om at de skulle tage imod. Singapore Airlines havde vores hjemrejsebilletter klar og vi kom afsted til Singapore en lille flyvetur på 10 timer og så 7 lange timers transsittid. Vi fik dejlig fodmassage i lufthavnens massagestole, og fik hvilet i relaxafdelingen. Afgang Kl. 23.45 Singapore tid, og så mangler vi "bare" 11 timers flyvetur. Pigerne må klemme sig sammen som sædvanligt, og drengene har selvfølgelig et frit sæde i deres række - typisk :0) Flyver nu over Tehran jubiiiii kun 5 timer til København. Så er indflyvningen begyndt det er nu 29 timer siden at vi checkede ind i Christchurch, så vi er ret trætte af at sidde i et fly. New Zealand we miss you and Will be back. Lasse ( Far, svigerfar og Mofar ) æret være dit minde, du vil blive savnet, men aldrig glemt. 3. Marts 1927 - 6. Feb. 2014

11. Feb. Kaikoura / Christchurch

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 13 Feb, 2014 07:57:00
For en gang skyld havde vi god tid om morgenen, da vi først skulle være på den gamle jernbane station kl.09:30 hvor vores Whale Whatch startede, troede vi. Men der var først sikkerheds briefing kl. 10:00, så mening var at vi skulle bruge en halv time og nogle dollars i giftshoppen, den hoppede vi ikke på. Kl.10:15 blev vi hentet i bus og kørt de ca. 2 km til havnen hvor båden ventede. Ude på havet blev den første sperm Whale spottet, en ordentlig krabat. Den lå i vandoverfladen og trak vejret, et fantastisk syn som absolut nåede sit højdepunkt da den gjorde klar til at dykke igen og viste os sin flotte flotte hale, Og så blev knipset løs af alle paparazzierne. Vi så endnu en hval og sluttede turen af med en kæmpe flok af de sødeste vilde delfiner, de hoppede og sprang i vandet har aldrig set SÅ mange delfiner på en gang. Denne tur var rigtig dejlig og med uforglemmelige oplevelser. Så gik turen i campervan til Christchurch, vores sidste aften pakkede vi og mens drengene fyldte diesel på, lavede pigerne en skøn kyllingeret i køkkenet på campingpladsen, der var run på i det køkken men vores mad så lækrest ud :0) Så var der dømt aften hygge med rødvin, magnum is og et par spil 10.000 og NZ mesteren blev fundet, og champen blev ikke uventet Daddy.

10.feb. Abel Tasman / Kaikoura

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 12 Feb, 2014 11:34:31
Dagen startede tidligt, turens overhoved vågnede tidligt, og pakkede vores ting sammen udenfor og begynde vores 4 1/2 times køretur mod Kaikoura. efter ca. en time indtog Mulle pladsen som co driver. Vi kørte en tur til Rabbit Island for at se om vi kunne finde en vingård som Mikkel gerne ville besøge, det lykkes desværre ikke, så vi besluttede at spise morgenmad her. Mulle tryllede med bagels og english muffins ristet på panden samt yougurt med drys. Efter et solidt morgenmåltid gik turen videre mod Kaikoura, vi gjorde stop i en lille by Seddon Hvor vi drak kaffe og spiste muffins med de lokale. Kl.14 nåede vi frem til vores carpark et super dejligt sted med opvarmede pools. Til frokost havde Daddy lavet den mest fantastiske spaghetti bolognaise, efter maden var det tid til at sole sig og bade. Vi har alle fået en fin kulør og selv dronningen er blevet er blevet brun ( hvid chokolade brun :-) )Om aftenen var vi ude og spise på restauranten Green dolphin tøserne fik Creyfish og mændene fik Ribeye det var fantastisk mad og til en rimelig pris

9. Feb. Abel Tasman dag 2

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 11 Feb, 2014 06:05:58
Vi stod op kl. 08, eller vi kom først ud af sengen 08.10, så vi endte med at være lidt pressede mht. tid, da vi helst skulle møde 08.50 klar ved receptionen. Vi stod der 09.03, med to traktortrukkede både som allerede var kørt... Vi fik et lift at en sød dame i receptionen og vi indhentede dem nede ved vandet. Vores skipper hed Eric og havde nogle misundelsesværdige bakkenbarder. På grund af tidevandet, blev bådene med os i, kørt et godt stykke ud i vandet af traktoren. Efter at være kommet langt nok ud, kunne Eric give den gas. Først så vi lige en stor rund sten, som var delt i to, Split Apple Rock, der efter kunne vi nyde udsigten over smukke Abel Tasman. Vi blev sat i vand - ja vand - igen på grund af tidevandet måtte vi selv gå det sidste stykke ind til breden ved Torrent Bay. Her skulle vi gå en 5 timer lang tur til Onitahuti Beach. Vi gik i noget der minder om en god blanding mellem en dansk skov og en regnskov hele vejen, og så med udsigt til det smukke turkisblå hav. På vejen skulle vi over en gammel hængebro, hvor der max måtte være 5 personer på ad gangen. Vi tog en pause halvvejs ved Bark Bay, hvor vi fik ligget lidt og solet os. Det var en helt utrolig smuk tur og natur. Om aftenen var vi på restauranten fra i går igen, da der var nogen der var specielt tilfredse med middagen fra i går aftes ;)

8. Feb. Abel Tasman dag 1

Sydøen 2014Posted by Mikael Strandskov 10 Feb, 2014 10:22:09
Vi vågnede op til en overskyet dag, og blev mødt af camping fatter som fortalte vi skulle henvende os på kontoret. Vi gjorde som sagt og fik booket overnatning for de næste 3 dage. Vi fik også nogle foreslag til forskellige ture, som var muligt i dette lækre område. Vi fik os en snak om dem over morgenmaden og vi besluttet os for at vi ville ud og sejle havkajak. Vi mødte op til aftalt tid kl.11 og fik en meget grundig undervisning i brugen af en havkajak, så kl. var 13 inden vi stod i vandet og var klar til at padle. Vi fik et par forslag til hvor vi kunne sejle hen: et af dem var ud til Adel Island, hvor vi måske kunne se søløver med deres unger, så der gik ikke mange sekunder før dronningen havde sat kurs mod øen. Det var lang tur for 4 begyndere men de to gamle hængte godt på. Vi nåde ud til spidsen af Adel Island og så et par søløver med deres unger kun ca. 10m. fra os. På vejen tilbage lagde vi til ved en lille strand med det flotteste blå vand og lækre hvide og sorte sand. Vi var alle tilbage i god behold nogle mere ømme end andre. Om aftenen spiste vi på den lokale restaurant hvor vi alle fik fantastisk mad og god lokal vin. Helle og Musse fik rack of lamb, lammekrone, som vi kender det derhjemme. Hvilket var helt fantastisk! Der røg også lidt lækker dessert ned i form af chocolade mud cake. En skøn afslutning på en dejlig dag :)