New Zealand og Australien 2014/2015

Om denne blog

Denne blog handler om familiens Strandskovs tur til New Zealand/Australien jan./feb. 2014 og 2015

Queenstown 25. Jan

Sydøen 2015Posted by Mikael Strandskov 26 Jan, 2015 07:53:30

Søndag d. 24 Queenstown

I dag kunne børnene sove længe, så vi havde aftalt at Helle og jeg skulle lave lidt lækker morgenmad, så med de begrænsede midler vi har i mobilhomet, blev det alligevel til scrambled eggs, bønner, bacon,ristet brød, bagels, kaffe og juice.

Vi spiste selvfølgelig morgenmaden i det dejlige solskinsvejr, og nød solen inden vi skulle ud til Whitewater Rafting😃

Til frokost spiste vi på Fergburger, som er en burgerrestaurant her i Queenstown, som har en tilhørende bager og ismejeri. Der er stort set altid lang kø ude foran restauranten, for folk der skal ind og smage deres burgere. Så vi besluttede os for at vi også hellere måtte prøve dem, hvilket vi ikke fortrød - de var virkelig lækre, store og ikke særlig dyre.

Vi blev samlet op nede i byen kl.13 og kørte ca. 10 min til det sted, hvor vi skulle skifte til det tøj vi skulle have på i gummibåden. Vi blev udstyret med våddragt, redningsvest og hjelm og proppet ind i en meget varm bus hvor skulle køre i 45 min for at komme op til startstedet. Vi kørte ad Skippers Road som er kendt som en af de smalleste bjergveje i NZ. Når vi kiggede ud af vinduerne kunne man ikke se vejen, men kun ned langs bjergsiden 😳😁

Vi ankom til startstedet og efter ca. 30 min sikkerhedsbriefing var vi klar til at hoppe i bådene. Vi endte i en båd med en tysk mand og et par med en franskmand og en japaner. Vores instruktør hed Scott og var amerikaner, han havde raftet i 16 år over hele verden. Den første halve times tid gik med at lære forskellige kommandoer, som 'hold on', 'get down', 'forward' osv. De fleste af kommandoerne lærte vi for vores egen sikkerheds skyld, til hvis båden skulle tippe eller til når det skulle blive vildt. Men ellers var kommandoerne til for at vi kunne hjælpe med at styre båden med vores padler.

Den første halvdel af turen ned af Shotover River gik stille og rolig og vi fik et par svømmeture, da vejret var det varmeste i New Zealand denne sæson. Vi havde Hvalen Valborg (mor) med, som skulle have lidt ekstra hjælp til at komme op i båden igen 😂 Shotover River er ligesom de andre floder her i området, en flod af helt turkisblåt gletsjervand og er så klar at man kan se bunden. Den sidste del af turen var den sjoveste hvor floden blev smallere og derfor mere kraftfuld. Styrken af strømmen og farlighed, blev målt i sværhedsgrader og vores tur var fra 2-5, hvor 6 er det højeste og som kun kan sejles ned af af profesionelle havkajakroer. Det var rigtig sjovt og en virkelig lækker tur.

I slutningen af 1800 tallet blev der gravet efter guld i Shotover river, på breden lå stadigvæk rendskaberne fra den gang, så det var samtidigt en rejse igennem tiden.

Der bliver stadigvæk fundet guld, får et par år siden fandt en guide en klump til en værdi af ca.12.000,- kr. Vi så også et par stykker der prøvede lykken 😜

Om aftenen spiste vi rigtig lækker mad på en italiensk restaurant og fik efterfølgende is på Ferg ismejeri 😀